Een van mijn ambities is grote en kleine mensen letterlijk en figuurlijk ruimte bieden om zich te verwonderen. Verwondering over de wereld en werkelijkheid om hen heen, maar ook over hun eigen mogelijkheden en talenten. Ik wil aanzetten tot verhaal en beleving centraal stellen. Onderstaand een selectie van recente werkzaamheden.
beeldend werk
Vliegeren bij maanlicht
Fragmentarische verbeeldingen van ongrijpbare gedachten
Over en weer ingrijpen en inspelen op elkaars gedachten, interactie, uitgebeeld in een tijdelijk decor. Zo ontstaat de reeks illustratieve beelden met de titel 'Vliegeren bij maanlicht'. Een naam die staat voor het verkennen van het moment tussen waken en slapen. Een grensgebied waarin andere krachten werken. Waar tijd en logica geen rol spelen. Waarbij de vreemdste ideeën opborrelen en magische beelden verschijnen. Fragmentarische verhalen verteld worden en alle gedachten nagenoeg ongrijpbaar zijn.
> Interactie met Hilda Klaassen, beeldend kunstenaar
Ogen van Vogel
Prentenboek, illustraties in gemengde grafische technieken en eigen tekst.
Een verhaal over het verlangen uitdagingen aan te gaan, een andere rol te spelen of onszelf te overstijgen. Dat verlangen aangaan vergt moed, verbeeldingskracht. Verbeelding schept verhalen. Het neemt dat wat je ziet mee op avontuur. Een vogel en een schaap worden zo hoofdrolspelers in een verhaal dat ze misschien wel volledig uit hun context haalt. Dat is het mooie van verhaal; het kent geen grenzen.
> In uitvoering
Woud
Prentenboek, illustraties in gemengde grafische technieken en eigen teksten.
> In uitvoering
Ik kleur de dag
Raapsels en vondsten. Beeldcollages, composities op zoek naar sfeer en vertaling van dag-impressies.
> Onderzoek, eigen initiatief
projecten
Verhaal halen
Spelenderwijs op zoek naar verschillende vormen van visueel verhalen vertellen. Zonder gesproken woorden wordt taal tastbaar, zichtbaar gemaakt. Van grote analoge projecties tot een beeldverhaal dat met stop-motion opnames tot leven komt. Dan weer improvisatie met pictogrammen of muzikale ondersteuning. Het project heeft een experimenteel karakter. Doen en ontdekken. Betekenis hechten aan dat wat ontstaat, aan het verhaal dat vertelt wil worden.
> ouder-kind-project, reeks van 10 workshops voor ouders met kinderen
Caleidoscoop
Spelen met beeldfragmenten, licht en kleur. Spiegeling en verdraaiing van de werkelijkheid.
> Uit een reeks kunstzinnige activiteiten voor anderstalige kinderen 4-12 jaar.
Klein, kleiner, kleinst
Een volkje van klei. Over dromen, moed en onzichtbaar zijn.
> In opdracht van de Vrolijkheid, locatie st Anne, 4-weken project voor kinderen van 6-9 jaar.
Droomnesten
Een concept voor community-artproject, waarin dromen en denken zonder begrenzing centraal staan. Liggend in het metershoge nest ontneemt de rand je blik op ‘daar’ en werpt je zo terug in ‘hier’ met enkel zicht op de boomtoppen en wolken die overdrijven. Een wereld die je uitdaagt, roept, die gedachten beweegt. Ideeën worden geboren, plannen uitgebroed, dromen krijgen vleugels.
> eigen initiatief
Buitenruimte
Installatie. Vormen komen in beweging door de wind. Een natuurlijke expositieruimte, met wolken als plafond.
Waar je kunt ontmoeten, stil kunt zijn. Maar bovenal verwonderen.
> In opdracht van de Vrolijkheid, 12-weken project voor kinderen en ouders.
Zeggen en zien
Poëzie en illustratie-project voor kinderen 6-10 jaar.
Ik ben...
Zelfportretten in collage. Over toekomstbeelden en ambitie.
> Kinderkunstproject, 9-12 jaar.
coördinatie en begeleiding
Coördinatie kunstprojecten
Opzetten van programma's en projecten waarin verhaal en ontmoeten centraal staan, o.a. beeldend, muziek, ruimtelijk. Matchen van vraag (van kinderen en jongeren in het azc) met aanbod (kunstenaars).
> In opdracht van de Vrolijkheid
Coaching en begeleiding
Coaching en individuele begeleiding PGB op basis van beeldende middelen.
> Kinderen en volwassenen met en zonder zorgindicatie.
Praktijkbegeleider/mentor
Begeleiding Studenten Kunstvakopleidingen (Minerva, Kunstacademie Friesland) en Sociaal-Culturele opleidingen MBO/HBO.
Docent illustratie
Verbeeldingskracht. Ontwikkelen van eigen manier van kijken en verbeelden. Onderzoek naar inhoud en betekenis. Teksten en meegenomen voorwerpen vormen het vertrekpunt.
> Lessenreeks voor beeldend beroepsonderwijs, Kunstacademie Friesland. Programma-opzet en uitvoering.
Docent Adobe Photoshop & InDesign
Cursus omvat 50 lessen op MBO-niveau.
> In opdracht van NTI-beroepsopleidingen
Docent beeldende vorming
Workshops/Open-atelier-lessen voor volwassenen en kinderen (anderstalig).
> In opdracht van COA
beeldend werk
Vliegeren bij maanlicht
Fragmentarische verbeeldingen van ongrijpbare gedachten
Over en weer ingrijpen en inspelen op elkaars gedachten, interactie, uitgebeeld in een tijdelijk decor. Zo ontstaat de reeks illustratieve beelden met de titel 'Vliegeren bij maanlicht'. Een naam die staat voor het verkennen van het moment tussen waken en slapen. Een grensgebied waarin andere krachten werken. Waar tijd en logica geen rol spelen. Waarbij de vreemdste ideeën opborrelen en magische beelden verschijnen. Fragmentarische verhalen verteld worden en alle gedachten nagenoeg ongrijpbaar zijn.
> Interactie met Hilda Klaassen, beeldend kunstenaar
Ogen van Vogel
Prentenboek, illustraties in gemengde grafische technieken en eigen tekst.
Een verhaal over het verlangen uitdagingen aan te gaan, een andere rol te spelen of onszelf te overstijgen. Dat verlangen aangaan vergt moed, verbeeldingskracht. Verbeelding schept verhalen. Het neemt dat wat je ziet mee op avontuur. Een vogel en een schaap worden zo hoofdrolspelers in een verhaal dat ze misschien wel volledig uit hun context haalt. Dat is het mooie van verhaal; het kent geen grenzen.
> In uitvoering
Woud
Prentenboek, illustraties in gemengde grafische technieken en eigen teksten.
> In uitvoering
Ik kleur de dag
Raapsels en vondsten. Beeldcollages, composities op zoek naar sfeer en vertaling van dag-impressies.
> Onderzoek, eigen initiatief
projecten
Verhaal halen
Spelenderwijs op zoek naar verschillende vormen van visueel verhalen vertellen. Zonder gesproken woorden wordt taal tastbaar, zichtbaar gemaakt. Van grote analoge projecties tot een beeldverhaal dat met stop-motion opnames tot leven komt. Dan weer improvisatie met pictogrammen of muzikale ondersteuning. Het project heeft een experimenteel karakter. Doen en ontdekken. Betekenis hechten aan dat wat ontstaat, aan het verhaal dat vertelt wil worden.
> ouder-kind-project, reeks van 10 workshops voor ouders met kinderen
Caleidoscoop
Spelen met beeldfragmenten, licht en kleur. Spiegeling en verdraaiing van de werkelijkheid.
> Uit een reeks kunstzinnige activiteiten voor anderstalige kinderen 4-12 jaar.
Klein, kleiner, kleinst
Een volkje van klei. Over dromen, moed en onzichtbaar zijn.
> In opdracht van de Vrolijkheid, locatie st Anne, 4-weken project voor kinderen van 6-9 jaar.
Droomnesten
Een concept voor community-artproject, waarin dromen en denken zonder begrenzing centraal staan. Liggend in het metershoge nest ontneemt de rand je blik op ‘daar’ en werpt je zo terug in ‘hier’ met enkel zicht op de boomtoppen en wolken die overdrijven. Een wereld die je uitdaagt, roept, die gedachten beweegt. Ideeën worden geboren, plannen uitgebroed, dromen krijgen vleugels.
> eigen initiatief
Buitenruimte
Installatie. Vormen komen in beweging door de wind. Een natuurlijke expositieruimte, met wolken als plafond.
Waar je kunt ontmoeten, stil kunt zijn. Maar bovenal verwonderen.
> In opdracht van de Vrolijkheid, 12-weken project voor kinderen en ouders.
Zeggen en zien
Poëzie en illustratie-project voor kinderen 6-10 jaar.
Ik ben...
Zelfportretten in collage. Over toekomstbeelden en ambitie.
> Kinderkunstproject, 9-12 jaar.
coördinatie en begeleiding
Coördinatie kunstprojecten
Opzetten van programma's en projecten waarin verhaal en ontmoeten centraal staan, o.a. beeldend, muziek, ruimtelijk. Matchen van vraag (van kinderen en jongeren in het azc) met aanbod (kunstenaars).
> In opdracht van de Vrolijkheid
Coaching en begeleiding
Coaching en individuele begeleiding PGB op basis van beeldende middelen.
> Kinderen en volwassenen met en zonder zorgindicatie.
Praktijkbegeleider/mentor
Begeleiding Studenten Kunstvakopleidingen (Minerva, Kunstacademie Friesland) en Sociaal-Culturele opleidingen MBO/HBO.
Docent illustratie
Verbeeldingskracht. Ontwikkelen van eigen manier van kijken en verbeelden. Onderzoek naar inhoud en betekenis. Teksten en meegenomen voorwerpen vormen het vertrekpunt.
> Lessenreeks voor beeldend beroepsonderwijs, Kunstacademie Friesland. Programma-opzet en uitvoering.
Docent Adobe Photoshop & InDesign
Cursus omvat 50 lessen op MBO-niveau.
> In opdracht van NTI-beroepsopleidingen
Docent beeldende vorming
Workshops/Open-atelier-lessen voor volwassenen en kinderen (anderstalig).
> In opdracht van COA