imagining, exploring, discovering and playing with possibilities, while constantly searching for what gives meaning, is what drives me in my creative process.
Een beschrijving van mijn creatieve proces gaat over onderzoek, verkenning, kijken en vinden. Richting geven aan betekenissen die latent aanwezig zijn of juist heel concreet als vertrekpunt zijn genomen. Het omvat interpretatie en verbeeldingskracht, het is langzaam - vereist tijd - en geconcentreerde aandacht, maar tegelijkertijd ook snelheid, speelsheid en schijnbare nonchalance. Het kent een door de zoektocht naar betekenis gedreven motief, waarin ik steeds meer verschillende aspecten ontdek.
In kringloopwinkels en op internet zoek ik naar oude glasnegatieven en vintage familiefoto's. Vaak weet ik vantevoren niet precies wat ik in handen krijg: albums worden 'gesloten' verkocht en negatieven meestal per kistje of doosje. Elke vondst houdt zo een verrassing in zich. Eenmaal geopend zijn het zonder uitzondering beelden die voor mij intrigerend zijn, juist door de verhalen en betekenissen die ze verbeelden.
De gevonden afbeeldingen lijken op mijn eigen familiefoto's, maar de onbekende plaatsen en naamloze mensen lijken ontheemd door hun anonimiteit. Terwijl ik elk beeld ontdek, wordt mijn verbeeldingskracht geprikkeld door hun getuigenis van het verleden, empathie, verbinding, verlies en herinnering - een tijd en een plaats onuitwisbaar bevroren in een unieke omstandigheid, in een vergankelijk moment. Maar dat niet alleen. Deze foto's zijn de bevestiging, het fysieke bewijs, dat iemand of een moment ooit gekoesterd en van betekenis is geweest. Voor mij raakt dat aan zingeving.
Soms kan mijn interpretatie van zo'n gevonden foto de aanleiding zijn voor het maken van werk, een andere keer wordt de foto juist - weliswaar met nieuw aangemeten context - integraal onderdeel van het werk. Door gebruik te maken van eigen collagemateriaal (vaak met inkt en krijt bewerkt papier), kleurgebruik, compositie, schaal en texturen probeer ik uitdrukking te geven aan verschillende concepten die ik herken in het onderwerp 'herinneringen'. Met deze aspecten breng ik specifieke betekenislagen aan en activeer ik een nieuwe context voor het uitgangsmateriaal.
Ik wil dat aandachtige kijkers mijn werk - voordat zij het proberen te doorgronden en te duiden - eerst op een sensitief niveau ervaren en herkennen. In het gunstigste geval zet het aan tot contemplatie en roept het een suggestief verlangen naar betekenis- en zingeving op.
In kringloopwinkels en op internet zoek ik naar oude glasnegatieven en vintage familiefoto's. Vaak weet ik vantevoren niet precies wat ik in handen krijg: albums worden 'gesloten' verkocht en negatieven meestal per kistje of doosje. Elke vondst houdt zo een verrassing in zich. Eenmaal geopend zijn het zonder uitzondering beelden die voor mij intrigerend zijn, juist door de verhalen en betekenissen die ze verbeelden.
De gevonden afbeeldingen lijken op mijn eigen familiefoto's, maar de onbekende plaatsen en naamloze mensen lijken ontheemd door hun anonimiteit. Terwijl ik elk beeld ontdek, wordt mijn verbeeldingskracht geprikkeld door hun getuigenis van het verleden, empathie, verbinding, verlies en herinnering - een tijd en een plaats onuitwisbaar bevroren in een unieke omstandigheid, in een vergankelijk moment. Maar dat niet alleen. Deze foto's zijn de bevestiging, het fysieke bewijs, dat iemand of een moment ooit gekoesterd en van betekenis is geweest. Voor mij raakt dat aan zingeving.
Soms kan mijn interpretatie van zo'n gevonden foto de aanleiding zijn voor het maken van werk, een andere keer wordt de foto juist - weliswaar met nieuw aangemeten context - integraal onderdeel van het werk. Door gebruik te maken van eigen collagemateriaal (vaak met inkt en krijt bewerkt papier), kleurgebruik, compositie, schaal en texturen probeer ik uitdrukking te geven aan verschillende concepten die ik herken in het onderwerp 'herinneringen'. Met deze aspecten breng ik specifieke betekenislagen aan en activeer ik een nieuwe context voor het uitgangsmateriaal.
Ik wil dat aandachtige kijkers mijn werk - voordat zij het proberen te doorgronden en te duiden - eerst op een sensitief niveau ervaren en herkennen. In het gunstigste geval zet het aan tot contemplatie en roept het een suggestief verlangen naar betekenis- en zingeving op.